09122062251
منوی دسته بندی

نشانه های خرابی دیسک و صفحه کلاچ خودرو

صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ یکی از قطعاتی است که خودروی شما را وادار به حرکت می کند. این قطعه که داخل گیربکس قرار گرفته همراه با دیفرانسیل یکی از اجزای اصلی انتقال قدرت در ماشین به شمار می آید. بنابراین، اگر به علائم خرابی دیسک و صفحه توجه نکنید، سرعت و قدرت ماشین تان به اندازه قبل نخواهد بود و در رانندگی دچار مشکل می شوید.

دیسک و صفحه کلاچ در اثر استفاده طولانی مدت ساییده شده و عمر آن به پایان می رسد، اما از آنجاییکه این قطعه در داخل گیربکس قرار دارد تا زمانیکه گیربکس را باز نکنید نمی توانید متوجه تمام شدن آن شوید.

از طرفی اگر دیر متوجه به پایان رسیدن عمر کیت کلاچ شوید، خسارت های بیشتری به خودرو وارد شده و باید علاوه بر پرداخت هزینه برای خرید دیسک و صفحه کلاچ ماشین، هزینه تعمیرات دیگری را نیز پرداخت کنید.

خوشبختانه این مشکل راه حل ساده ای دارد که همان توجه به علائم خرابی دیسک و صفحه می باشد. در ادامه مقاله این نشانه ها را با هم مرور می کنیم تا اگر عمر کیت کلاچ شما رو به اتمام است، سریعتر تشخیص داده و اقدام به تعویض آن نمایید.

از جمله علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

کاهش قدرت و سرعت ماشین

قدرت و سرعت ماشین با فشردن پدال گاز افزایش پیدا نمی کند.

اگر کیت کلاچ شما رو به پایان باشد، مطمئنا این وضعیت را تجربه خواهید کرد که هرچه پدال گاز را فشار می دهید، ماشین تان مثل قبل سرعت و شتاب نمی گیرد. علت آنهم ساده است، انتقال قدرت به علت ساییدگی دیسک و صفحه به درستی در خودروی شما انجام نمی گیرد.

جا نرفتن دنده و سخت شدن تعویض دنده

اگر هر بار که می‌خواهید دنده‌ها را عوض کنید به خصوص هنگام تعویض دنده ۱ و ۲، دنده ها به خوبی جا نروند و چندین بار مجبور شوید دنده را تغییر دهید تا بالاخره جا بیفتد، به احتمال زیاد کیت کلاچ شما نیاز به تعویض دارد.

جا نرفتن دنده و سخت شدن تعویض دنده

اگر هر بار که می‌خواهید دنده‌ها را عوض کنید به خصوص هنگام تعویض دنده ۱ و ۲، دنده ها به خوبی جا نروند و چندین بار مجبور شوید دنده را تغییر دهید تا بالاخره جا بیفتد، به احتمال زیاد کیت کلاچ شما نیاز به تعویض دارد.

بکس و باد کردن در سربالایی

یکی دیگر از نشانه های خرابی دیسک و صفحه خودرو، بوکس و باد کردن ماشین در سربالایی است در این شرایط هرچقدر روی پدال گاز فشار وارد می کنید، ماشین شتاب نمی گیرد و مجبورید برای افزایش قدرت حرکت خودرو، دنده معکوس بکشید مثلا از دنده ۳ به ۲ بیایید تا خودرو بتواند از سربالایی بالا برود.

سفتی پدال کلاچ

زمانیکه کیت کلاچ خورده شود، حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد و موجب می شود کلاچ سفت شود. این نشانه را می توان از علائم خرابی دیسک و صفحه در نظر گرفت.

سر و صدای زیاد هنگام تعویض دنده

اگر دیسک و صفحه ماشین تمام شده باشد هنگام تعویض دنده، صدای بسیار زیادی ایجاد می شود که کاملا محسوس است و نسبت به قبل بلندتر شده است.

عدم تناسب دور موتور و سرعت خودرو

با ضعیف شدن صفحه کلاچ زمانیکه خودرو در حال حرکت است دور موتور افزایش پیدا می کند اما سرعت ماشین متناسب با دور موتور نیست. بنابراین، از دیگر علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ خودرو، عدم افزایش سرعت در دور موتور بالا است.

دیسک و صفحه کلاچ

تست دیسک و صفحه کلاچ خودرو

تعمیرکاران حرفه ای برای اینکه بدون باز کردن گیربکس، مطمئن شوند که کیت کلاچ شما خورده شده است یا خیر چند تست ساده انجام می دهند که آنها را به شما آموزش می دهیم:

تست خاموش نشدن ماشین با حرکت در دنده ۲

مکانیک ها ابتدا ماشین را در حالت توقف در دنده ۲ قرار می دهند، سپس پایشان را آرام آرام از روی کلاچ بر میدارند، اگر ماشین خاموش نشود بلافاصله توصیه می کنند که باید دیسک و صفحه خودروی شما عوض شود.

تست لرزش ماشین با حرکت در دنده ۱

برای انجام این تست، ماشین در حال توقف را در دنده ۱ می گذارند سپس شروع به حرکت می کنند اگر لرزش ماشین بسیار زیاد بود، احتمال می دهند که کیت کلاچ شما تمام شده و نیاز به تعویض دارد.

چه عواملی موجب کاهش عمر دیسک و صفحه ماشین می شوند؟

سیستم کلاچ وظیفه بسیار مهمی را انجام می دهد که برقراری ارتباط موتور با گیربکس است. با پدال کلاچ این ارتباط توسط ما قطع یا وصل می شود.
زمانیکه با فشار دادن پدال کلاچ، ماشین را در دنده می گذاریم، نیرو را از گیربکس به موتور منتقل می کنیم تا ماشین حرکت کند. هرچقدر دنده ها را بالاتر ببریم، نیروی بیشتری برای حرکت به موتور داده می شود و می توان سرعت و شتاب را افزایش داد.

در برخی مواقع نیز ما نیازی به حرکت کردن ماشین نداریم مثل پشت چراغ قرمز یا زمان توقف در پارک که منتظر کسی هستیم . در این شرایط می توانیم با گرفتن کلاچ و قرار دادن دنده در حالت خلاص، ارتباط بین گیربکس و موتور را قطع کنیم البته بازهم می توانیم با ترمز دستی یا پدال ترمز حرکت ماشین را در سربالایی یا سرپایینی کنترل نماییم.

بنابراین، می توان گفت عادات بد رانندگی ما در استفاده از پدال کلاچ موجب کاهش عمر دیسک و صفحه و بروز علائم خرابی آن سریعتر از شرایط استاندارد می شوند.

کلاچ چگونه کار می کند

برخی از این عادات بد که بسیار هم رایج است و بهتر است سعی کنیم، آنها را از رانندگی خود حذف کنیم، عبارتند از:

شتاب زیاد

حرکت با شتاب زیاد، سرعت تمام شدن دیسک و صفحه را افزایش می دهد.
عدم استفاده از دنده مناسب در حرکت در سربالایی و سرپایینی
فشاری که در سربالایی و سرپایینی به ماشین وارد می شود، موجب خوردگی بیشتر دیسک و صفحه می شود و بسیار مهم است که از دنده مناسب در شیب استفاده کنید تا عمر کیت کلاچ افزایش یابد.

قرار دادن مداوم پا روی کلاچ

اگر می خواهید دیرتر علائم خرابی دیسک و صفحه کلاچ ماشین را مشاهده کنید، توصیه می کنیم دنده را که عوض کردید به سرعت پای خود را از روی کلاچ بردارید زیرا همین سایش های جزئی اما دائمی که با نگه داشتن بیش از حد پا روی کلاچ پس از تعویض دنده ایجاد می شود به سرعت موجب خوردگی کیت کلاچ شما می شود.

نیم کلاچ کردن یا برداشتن سریع پا از روی کلاچ نیز می تواند موجب شود علائم خرابی دیسک و صفحه خودرو سریعتر خود را نشان دهند.

از عوامل دیگری که موجب کاهش عمر دیسک و صفحه انواع خودرو می شود، تعداد سرنشین و شرایط آب و هوایی است.

در صورت خرابی دیسک و صفحه کلاچ با گروه خدمات خودرو ماشینکار تماس بگیرید تا در اسرع وقت تیم حرفه ای حمل و نقل و تعمیرات ما در خدمت شما باشند.

09122062251

فریدون یوسفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا صبرکنید...